Širenje problematične ‘’šume’’ štekata po Poluotoku u visokoj turističkoj sezoni uskoro bi moglo postati stvar prošlosti. Naime, Gradska uprava priprema takozvani Katastar štekata kojim će građanima online biti javno dostupan pregled kako je iskorišten svaki kvadrat zakupljenog javnog prostora. To bi trebao biti početak jasnijeg odgovora gradskih vlasti na problem širenja raznolikog ugostiteljskog inventara po javnim površinama u špici sezone koji ponekad postaje sigurnosni rizik.
Digitalna katastarska mapa
Katastar štekata trebao bi biti uključen u geoinformacijski sustav Grada Zadra koji u digitalnom obliku građanima nudi uvid u prostorne i planske dokumentacije. Na jednom mjestu, moći će vidjeti točnu veličinu površine koja je ugostitelju dana na raspolaganje na nekoj lokaciji. Točnije, određeni štekat bit će prikazan kao svojevrsna komunalno-turistička čestica na digitalnoj katastarskoj mapi. To bi trebalo olakšati i ubrzati intervencije komunalnih redara u prostoru, vezane uz pojavu divljih terasa ili neovlaštenog širenja ugostitelja sa štekatima.
Za konkretnije i detaljnije obrazloženje oko najavljenog projekta upitali smo Gradsku upravu, no ondje je odlučeno da gradski oci ne izlaze s ovom temom detaljnije u javnost sve do konačnog oblika Katastra štekata i medijske konferencije na kojoj će sve biti javno predstavljeno, zajedno s drugim komunalnim mjerama.
Ugostitelji: S katastrom se kasni deset godina
S druge strane, ugostitelji pozdravljaju ovakve alate koji će pomoći u rješavanju komunalnih problema, iako ove mjere, prema njima, dolaze prekasno.
- Katastar je trebalo napraviti prije deset godina i s njegovim uvođenjem sigurno kasnimo. Mi smo prije dvije godine dali prijedlog prema gradskoj vlasti da se uvede privremena zabrana postavljanja štekata na javnim površinama, no onda taj prijedlog nije naišao na plodno tlo. Također smo, u suradnji s konzervatorskim uredom, tražili javni pregled iskoristivosti javnih površina. Željeli smo potaknuti odgovorne u Gradu na aktivniji pristup komunalnim problemima za ugostitelje i stanovnike Poluotoka, a to smo postigli tek s novim ljudima u Gradskoj upravi s kojima sad imamo aktivnu komunikaciju. U ovom trenutku pozdravljamo uvođenje jednog ovakvog alata kao pomaka na bolje koji će donijeti više reda, rekao je Robert Kovačević, predsjednik Ceha ugostitelja pri Obrtničkoj komori Zadarske županije.
Ugostitelji nisu glavni krivci
Kovačević također komentira kako je katastar štekata za ugostitelje pokazatelj dobrog smjera kad je u pitanju rješavanje komunalnih problema na Poluotoku te dodatno ističe koliko je u javnosti stvorena pogrešna percepcija da su ugostitelji glavni krivci za problem sa štekatima.
- Smatram da nema tog ugostitelja koji ne želi uređeno susjedstvo u svojem poslovnom okruženju. Vjerujem kako će mnogi s olakšanjem dočekati ovaj katastar i niz drugih mjera koje su najavljene. Često se u javnosti stvara dojam kako su ugostitelji i ostali koji žive od turizma glavni krivci za komunalni nered na ulicama, no zapravo većina ugostitelja svoj posao radi odgovorno i poštuju sva pravila koja pred njih postavljaju nadležna tijela. Stvar je u tome što se na osnovu nekolicine ugostitelja, koji često i iz neznanja, krše nekakva pravila pokušava nametnuti slika da svi ugostitelji krše pravila, ističe Kovačević i daje i širi kontekst oko pitanja problema sa ‘’šumom’’ štekata, a vezuje ga uz velike promjene koje je, za svakodnevnicu ljudi i vizualni identitet Zadra, donio uspon turizma i kako je sve stvar prilagodbe i hvatanja ukoštac s novim izazovima.
- Puno se toga promijenilo, nekad je poslije rata na Poluotoku bilo svega tristo pedeset sjedećih mjesta na otvorenom u sezoni, danas im se više i ne može utvrditi točan broj. S druge strane, to je veliki šok za domaći svijet koji sad puno više obilazi i kupuje po trgovačkim centrima na rubu grada. Oni kad dođu na Poluotok i kad vide da u jednoj ulici više nije jedan štekat kao nekad, već njih deset, odmah traže odgovornost i ovo stanje proglašavaju neredom. Stvar je prilagodbe naših ljudi na nove okolnosti. Turizam je dosta složena djelatnost i on nosi svoje izazove, a na svima nama, od Grada preko građana pa do ugostitelja je da zajednički počnemo rješavati te izazove, zaključio je Kovačević.