Zadar će 29. studenoga u 15 sati u Harboru postati poprište neuobičajene, ali iznimno plemenite akcije – Bradate aukcije, jedinstvenog humanitarnog događaja koji na zabavan način spaja brijanje, natjecanje i edukaciju o muškom zdravlju. Iza simpatične ideje o brijanju brada krije se ozbiljna misija: prikupljanje sredstava za kupnju robotske ruke koja će pomoći pri urološkim operacijama u zadarskoj bolnici, u vrijednosti od čak 20.000 eura.
Bradata aukcija, koja ove godine ulazi u svoju devetu sezonu, postala je jedan od najprepoznatljivijih hrvatskih humanitarnih događaja posvećenih prevenciji i liječenju malignih bolesti kod muškaraca. Nakon Splita, Vinkovaca i Pule, u novoj sezoni stiže i u Zadar te Šibenik.
– Ove godine brijemo u pet gradova, s više događaja i većim ciljevima nego ikad prije. Želimo širiti svijest o važnosti muškog zdravlja i prevencije raka, ali i pomoći lokalnim zajednicama kroz konkretne donacije, poručuju organizatori.
Od šale do nacionalnog pokreta
Priča o Bradatoj aukciji započela je prije gotovo deset godina u Splitu. Dvojica prijatelja – vlasnik restorana i vlasnik barbershopa – razmišljali su o tome kako obilježiti Movember, mjesec posvećen borbi protiv raka prostate i testisa.
– Cijeli svijet pušta brkove u studenom, pa smo pomislili – zašto mi ne bismo napravili obrat? Nakon mjesec dana puštanja brade i brkova, na kraju mjeseca ih obrijemo, ali s porukom i humanitarnim ciljem, prisjeća se Daniel Gvardijan, jedan od organizatora.
Ono što je počelo kao zabavna lokalna dosjetka, ubrzo je preraslo u nacionalni pokret. Danas Bradate aukcije okupljaju tisuće sudionika, a manifestacije se održavaju u više od deset gradova kroz razne prateće aktivnosti – od stand-up nastupa i glazbenih večeri, do tribina o zdravlju i prevenciji.
Prva zadarska bradata avantura
Ove jeseni, po prvi put, i Zadar će dobiti svoju verziju ove bradate humanitarne priče. U suradnji s Ligom protiv raka Zadarske županije, sredstva će se prikupljati za nabavu robotske ruke – medicinskog uređaja koji će zadarskim liječnicima pomoći pri preciznim urološkim operacijama.
– Odluku o tome što će se financirati donijeli su zajednički naši zadarski partneri – lokalni barber i Liga protiv raka. Mi smo tu da pomognemo organizacijski i da animiramo što više ljudi da se uključe, objašnjava Gvardijan.
Prijave su već otvorene, a svatko može prijaviti svoju bradu ili bradu prijatelja putem službene stranice www.bradata-aukcija.com. Ondje se, uz simboličnu “procjenu vrijednosti” brade, otvara mogućnost doniranja za njezino brijanje.
– Svaka prijava znači potencijalnu donaciju i korak bliže našem cilju. Prošle godine u tri grada imali smo više od 200 prijavljenih, a ove godine očekujemo i više, dodaje Gvardijan.
Među prvim Zadranima koji su odlučili stati pod britvu je i poznati sociolog i lovac u popularnom televizijskom kvizu Superpotjera Sven Marcelić, koji je poručio: “Obrijmo svaku bradu u gradu!”
Kako funkcionira bradata licitacija?
Koncept Bradate aukcije je jednostavan: svaki sudionik prijavi svoju bradu i postavi “cijenu” za koju je spreman obrijati je. Prijatelji, obitelj, kolege i svi koji ga žele podržati uplaćuju donacije – i ako se zatraženi iznos skupi, brada pada!
– Imali smo slučajeve gdje ljudi nisu željeli obrijati bradu ni za 500 eura, ali kad se skupi tisuću – nema nazad! Naravno, sve je u dobroj šali. Ponekad i ako ne dosegnu cilj, brada se svejedno obrije jer je svrha i poruka važnija od iznosa, kaže Gvardijan.
Dosadašnji rekorder bio je Gennaro Gattuso, bivši trener Hajduka, čije je brijanje donijelo 10.000 eura. No ove godine rekord bi mogao pasti – već je prikupljeno više od 11.000 eura za bradu trogirskog chefa Roberta Predraga Žmire.
Kroz godine su obrijane brojne “legendarne brade” – poput one splitskog domara koji je brk nosio više od pola stoljeća, ili chefa Davida Skoke koji je u Puli prvi put nakon 20 godina pokazao svoje lice bez brade.
Zabava, edukacija i brijanje – sve u jednom
Uz samo brijanje, zadarska publika može očekivati bogat popratni program. Organizatori najavljuju “dnevni party” s glazbom, stand-up nastupima i gostovanjima liječnika koji će govoriti o važnosti redovitih pregleda i prevencije.
– Naši su eventi spoj zabave, edukacije i humanosti. Ljudi dolaze, smiju se, doniraju, ali i nauče nešto važno. Često su nam u Splitu znali kazati da je Bradata aukcija poput kluba u New Yorku usred dana – ima energije, ritma i dobrih vibracija, ističe Gvardijan.
Osim same aukcije, u studenom će se u nekoliko hrvatskih gradova održavati i razne promotivne aktivnosti – od stand-up showa “Mudrolije o mudima”, koji duhovito progovara o muškom zdravlju, do školskih radionica i predavanja o prevenciji raka testisa.
Muško zdravlje bez tabua
Iako Bradatu aukciju prati vedar ton, njezina poruka itekako je ozbiljna. Cilj organizatora nije samo prikupljanje sredstava, nego i rušenje tabua oko tema poput raka testisa i prostate.
– Muškarci su često zatvoreni kad je riječ o zdravlju. Ne pričaju o problemima, izbjegavaju preglede i kasno reagiraju. Mi želimo to promijeniti, kaže Gvardijan.
Posebno važan segment su mladi. U Splitu se, primjerice, svake godine uključuju maturanti Elektrotehničke škole, koji grupno puštaju brade i skupljaju donacije. Time se poruka o prevenciji prenosi upravo na generaciju koja je najugroženija kada je riječ o raku testisa.
Zadarski Harbor ugostit će ovu humanitarnu manifestaciju 29. studenoga, a očekuje se dolazak brojnih lokalnih bradonja, ali i posjetitelja koji će doći podržati akciju – uz dobru glazbu, piće i osmijeh.
– Zadar ima potencijal da Bradatu aukciju pretvori u tradiciju. Prva godina uvijek je posebna jer se stvara temelj, a mi vjerujemo da će se ova priča brzo ukorijeniti i u vašem gradu, zaključuje Gvardijan.