Može li se iskustveno učenje doista sustavno integrirati u školski dan? Može li zajednica, ulica, pa čak i lokalni obrt, postati dio školskog kurikuluma i bi li takav pristup mogao napokon transformirati školu u mjesto koje djeci ne predstavlja obvezu, nego priliku i zabavu?
Posebno priznanje za konkretne modele transformacije
Projekt u kojem sudjeluje Grad Zadar nastoji ne samo otvoriti raspravu, nego ponuditi konkretne modele koji mogu transformirati način na koji škole funkcioniraju. “Widespread School: Innovating Teaching Approaches Outside the Classroom” višegodišnja je europska inicijativa financirana kroz program Erasmus+, osmišljena da istraži, testira i oblikuje nova pedagoška rješenja izvan tradicionalnih učionica. Ukupna vrijednost projekta iznosi 400.000 eura, dok je budžet Grada Zadra 37.600 eura.
Na manifestaciji Dani hrvatskih muzeja u Hrvatskom prirodoslovnom muzeju u Zagrebu, projekt Widespread School je dobio posebno priznanje ICOM-a Hrvatska za 2025. godinu u kategoriji Međusektorska suradnja.
- Crpeći inspiraciju iz iskustva Scuola Diffusa, projekt ima za cilj revolucionirati metode podučavanja izvan tradicionalnih učionica promicanjem integracije pristupa obrazovanja izvan učionice (Education Outside the Classroom - EOC) unutar obrazovnog konteksta partnera, razmatrajući zajednice kao vrijedne obrazovne resurse i obogaćujući školske sustave. Primarni ciljevi uključuju poboljšanje kvalitete osnovnog i nižeg srednjeg obrazovanja, jačanje kompetencija nastavnika i pozitivan utjecaj na učenike poticanjem ključnih kompetencija kao što su kritičko razmišljanje i kreativnost. Očekivani ishodi uključuju stvaranje EOC alata za učitelje i nastavnike diljem Europe, promicanje profesionalnog razvoja za nastavnike, doprinos procesima odlučivanja o politikama i jačanje uloge donositelja politika i odluka u podržavanju inovativnih obrazovnih iskustava unutar školskih sustava. Ukratko, cilj projekta je transformirati obrazovanje prihvaćanjem EOC-a, naglašavanjem inovativnih metoda podučavanja izvan učionica i utjecajem na politike za stvaranje dinamičnih okruženja za učenje unutar zajednica, ističu iz Grada Zadra.
MCPA u važnim projektnim aktivnostima
Kao važan doprinos projektnim aktivnostima, Međunarodni centar za podvodnu arheologiju u Zadru (MCPA Zadar) u travnju 2025. proveo je ciklus od četiri specijalizirane radionice u sklopu terenske nastave za učenike osnovnih i srednjih škola. Cilj ovih radionica je omogućiti učenje na terenu, kroz izravan kontakt s lokalnom kulturnom i prirodnom baštinom, te učenicima predstaviti podvodnu arheologiju kao interdisciplinarno područje koje objedinjuje povijest, znanost, tehnologiju i očuvanje okoliša. Program je, u ime Međunarodnog centra za podvodnu arheologiju Zadar, provela Maja Kaleb, voditeljica Odjela edukacije i dokumentacije te viša konzervatorica arheologinja i podvodna arheologinja, koja je dugogodišnje stručne kompetencije prenijela u pedagoški format prilagođen učenicima. Kroz četiri radionice, učenici su razvijali svijest o važnosti očuvanja podvodne baštine, razumjeli principe konzervacije i dokumentacije te stekli osnovni uvid u tehnologije koje se koriste u suvremenoj podvodnoj arheologiji. Terenska komponenta dodatno je potvrdila vrijednost okoline u kojoj žive, povezavši tako školsku nastavu s konkretnim primjerima iz zadarskog akvatorija.
- Dodijeljeno priznanje odražava smjernice i vrijednosti koje promiče ICOM na međunarodnoj razini, u skladu s UNESCO-ovim kulturnim politikama, te naglašava važnost međusektorskih partnerstava kao temelja suvremenih muzejsko-obrazovnih praksi. MCPA Zadar, Grad Zadar i partnerske institucije zahvaljuju ICOM-u Hrvatska na dodijeljenom priznanju, koje predstavlja poticaj za nastavak razvoja inovativnih obrazovnih modela i jačanje suradnje unutar zajednice, kazali su iz MCPA.
Očekivani rezultati
Grad Zadar će projekt provoditi do kolovoza sljedeće godine, a iz grada navode kako su neki od očekivanih rezultata razvoj preporuka politike o dodanoj vrijednosti pedagoških pristupa obrazovanju izvan učionice, izrada toolboxa za podršku učiteljima/nastavnicima u definiranju transverzalnih školskih programa temeljenih na obrazovanju izvan učionice, organizacija međunarodnog treninga o smjernicama i materijalima za 25 učitelja/nastavnika iz osnovnih i nižih srednjih škola u 4 zemlje partnera - Italija, Španjolska, Hrvatska, Finska te stvaranje lokalnih radionica za raspravu s kreatorima politike, učiteljima, odgajateljima, ravnateljima škola o čimbenicima koji omogućuju i ograničavaju (regulatorni, pravni, politički) s obzirom na provedbu pristupa obrazovanju izvan učionice u njihovim referentnim kontekstima.
Promjene koje suvremeno obrazovanje zahtijeva ne mogu se ostvariti unutar zidova jedne učionice niti pod okriljem samo jedne institucije, a posebno ne - preko noći. Za preokret u obrazovanju potrebna je široka mreža aktera koji zajednički rade na stvaranju novih modela učenja.
Škola je element zajednice
Widespread School predstavlja relevantan primjer kako se, kroz povezivanje obrazovnih ustanova, kulturnih organizacija, stručnjaka iz različitih područja i lokalne uprave, mogu stvarati uvjeti za snažniji i smisleniji razvoj mladih. Takva suradnja pokazuje da grad, muzeji, udruge i škole nisu zasebni otoci, nego elementi iste zajednice koji mogu udružiti znanje, resurse i ideje kako bi djeci ponudili bogatiji i poticajniji odgojno-obrazovni okvir. Međusektorsko partnerstvo pritom nije tek formalni zahtjev europskih projekata, nego stvarna potreba našeg vremena; vremena u kojem se obrazovanje mora brže prilagođavati društvenim promjenama, tehnološkim trendovima i potrebama tržišta rada. Uključivanje različitih dionika omogućuje da se učenicima pruži neposredan kontakt s primjerima iz stvarnog svijeta, što podiže motivaciju i gradi razumijevanje o tome kako znanje funkcionira izvan udžbenika. Osim koristi za učenike, suradnja doprinosi i profesionalnom razvoju nastavnika koji, izlazeći iz uobičajenih okvira, otkrivaju nove metode rada, interdisciplinarne pristupe i mogućnosti koje inače ne bi imali prilike iskoristiti.