Iako se i ove godine, zbog rasporeda blagdana i školskih praznika, manjak očekivao, ipak nitko nije očekivao pad noćenja od 16 %Velimir Brkić
StoryEditor
TURISTIČKI BAROMETAR

Bahaćenje s cijenama dovelo do svibanjske katastrofe, noćenja 16% manje, Nijemaca manje 50%

Svjedoci smo kako su njemački mediji lani, pa i ove godine, masovno govorili o našoj skupoći i preporučivali svaki drugi izbor, a na to smo upozoreni i na ključnim sajmovima u Berlinu, Düsseldorfu i Münchenu. Kao upozorenje, spomenimo kako su lani Britanci pisali povoljno o nama i imali lijep rast, dok sad britanski mediji pišu onako kako su lani pisali njemački

Hrvatski turizam u svibnju je zabilježeno 16% manje noćenja nego lani, a broj noćenja ključnih nam gostiju Nijemaca je smanjen za čak 50%. Na naplatu, dakle, stiže višegodišnje bahaćenje s cijenama. Naime, od pandemije 2021. do sada u Hrvatskoj su cijene ugostiteljskih i turističkih usluga povećane za 50%, daleko najviše od konkurentskih zemalja. Upozorenja ministra turizma Tonćija Glavine, guvernera Hrvatske narodne banke Borisa Vujčića i premijera Andreja Plenkovića kako se s cijenama pretjeralo i valja se urazumiti, očito nitko nije ozbiljno shvatio, a kamoli primijenio.

Svibanjski pad nadmašio sva očekivanja

Ukupan turistički promet u svibnju je iznosio 1,92 mil. dolazaka (-5%) i 6,61 mil. noćenja (- 14%). Takav smo rezultat imali usprkos snaženju domaćih gostiju i njihovih boravaka koji su ostvarili 849.556 noćenja, 18% više nego lani u istom razdoblju.

Iako se i ove godine, zbog rasporeda blagdana i školskih praznika, manjak očekivao, ipak nitko nije očekivao pad noćenja od 16 %, što je prilično drastično i znači da su gosti skraćivali boravke, najvjerojatnije i zbog cijena.

Komercijalno vedar travanj

Da bismo ilustrirali značenje spasonosnog travnja, iznijet ćemo upravo objavljene komercijalne podatke prema kojima je travanj 2025. donio 14,8% više dolazaka i 18,4% više noćenja u komercijalnom smještaju u odnosu na lanjski travanj.
U strukturi noćenja u komercijalnom smještaju u travnju 2025. prevladavali su strani turisti s 85,5% od ukupnih noćenja, dok je udio noćenja domaćih turista bio 14,5%.
Kao i uvijek, turisti iz Njemačke u travnju 2025. ostvarili su najviše noćenja, 532 tisuće, 18,9% od svih noćenja stranih turista. U travnju 2024. Nijemci su ostvarili 48,4% više noćenja, dakle nešto manji rast nego što nam iznosi sadašnji pad. Ispada da će nas spasiti jedino ako u lipnju budemo imali takav rast Nijemaca, jer u srpnju i kolovozu se nekom rastu više ni ne nadamo.
I naravno, kao i uvijek, nedostajat će nam hotela, jer u travnju su turisti u hotelima ostvarili ukupno 1,5 milijuna noćenja, 45,9% od ukupno ostvarenih noćenja u komercijalnom smještaju.
I Zadarska županija imala je u tom fenomenalnom travnju značajan rast komercijalnih turističkih brojki. Ovdje je tad boravilo 91.768 komercijalnih gostiju i ostvarilo više od 260.000 komercijalnih noćenja. To je bio rast dolazaka, odnosno broja gostiju od 14%, a noćenja od 21,2% (stranih 23%).

Zadarska županija u okviru prosjeka, Zadar jača

Zadarska županija uklopila se u svibnju u (loš) prosjek s 170.766 gostiju i 698.375 noćenja dosegnuvši do 10,57% sveukupnog turizma u zemlji, ali s padom noćenja od 15%, pri čemu je domaćih bilo 17% više, a stranih turista 20% manje.
U pet mjeseci (hvala travnju) ovdje je 320.718 gostiju ostvarilo 1.201.354 noćenja pa je udio županije 9,22% cjelokupnog hrvatskog turizma, iako sa 7,5% pada.
Zadar se pokazao kao “žilavo” odredište te je u pet mjeseci s 436.967 noćenja (166.157 gostiju) bio šesto najomiljenije odredište u zemlji. U katastrofalnom svibnju sa 77.747 noćenja, uspio se održati kao osmo najomiljenije odredište, usprkos manjku letova, posebice Ryanaira, u odnosu na lanjske.

Najveća “bježanija” Nijemaca bez kojih nema turističkog uspjeha

Odustajanje od naše zemlje kao odmorišta gotovo je sveopće, a vrhunac brige predstavlja enorman izostanak Nijemaca, Njih nam je došlo 40% manje, a ostvarili su oko 50% manje noćenja, 1,1, milijun, svega 46% od ukupnih lanjskih noćenja u svibnju od 2,35 milijuna. Takav drastičan pad gostiju koji sami čine preko 30% stranih noćenja u našoj zemlji nemoguće je nadoknaditi sa svim drugim zemljama. Dok bismo mogli reći da su padovi ostalih zemalja očekivani i podnošljivi, (ima i rasta na čelu s +37% iz Italije), ovo je udarac od kojeg se teško možemo oporaviti. Svjedoci smo kako su njemački mediji lani, pa i ove godine, masovno govorili o našoj skupoći i preporučivali svaki drugi izbor, a na to smo upozoreni i na ključnim sajmovima u Berlinu, Düsseldorfu i Münchenu. Kao upozorenje, spomenimo kako su lani Britanci pisali povoljno o nama i imali lijep rast, dok sad britanski mediji pišu onako kako su lani pisali njemački. Padali su nam, makar prihvatljivo, i Austrijanci, Francuzi, Nizozemci, a blago čak i do sad brzorastući i odani Poljaci.

image

Za prezentaciju našeg turizma nisu više dovoljni samo more i sunce

Imperium Immobiliare
image

Brojke pokazuju da nam kronično nedaostaje hotelskih smještajnih kapaciteta

Hyatt Regency Zadar

Pad u svim bitnim županijama

Pad smo imali u svim bitnim županijama na Jadranu, a najviše boli 26% pada u Istri u kojoj inače odradimo oko 30% ukupnog turizma u zemlji. Najmanje, ispod 3% je padala Dubrovačko neretvanska županija, slijede s 4 odnosno 6% pada Splitsko dalmatinska i Šibensko kninska županija. Zagreb i kontinent imali su blagi rast, ali njihove nas brojke ne mogu spasiti. Zadarska županija odraz je prosjeka, odnosno 14,7% pada noćenja.

Po vrstama objekata pad je sveopći u svim komercijalnim objektima, a rasle su tek vikendice i vlasnički apartmani u tzv. nekomercijalnom turizmu za 3,5%. Od bitnih oblika smještaja kampovi su pali 29%, objekti u domaćinstvu 20%, hoteli kao spas svega 3%, ali nažalost oni čine svega 10-tak posto cjelokupnog smještaja. I nautika je pala za 12%.

Travanj malo “popeglao” pet mjeseci

U ukupnih pet mjeseci od početka godine, stvari nisu katastrofalne već samo loše, zahvaljujući dobrom travnju s dvoznamenkastim rastom. U razdoblju siječanj-svibanj 2025. zabilježili smo ukupno 4,20 mil. dolazaka i 13,03 mil. noćenja. Dakle, travanj nas je “popeglao” pa smo ostali na petomjesečnom minusu od “svega” 6%. Hoteli su odradili 99% prošlogodišnjih brojki nadmašivši 5,7 milijuna noćenja ili više od polovice svih komercijalnih noćenja. Sveopći “objekti u domaćinstvu” pali su 8%. Opet su nam najviše nedostajali Nijemci s padom noćenja od 40% u cijelom tom razdoblju, što znači da nam se nesreća ne događa slučajno i lipanj će biti ključni ispit je li katastrofa za cijelu sezonu definitivna ili tek svibanjski slučaj. Najdrastičniji pad opet je najvažnija Istra s minusom od 14%. Tako smo u pet mjeseci došli do dosad neviđenih brojki i lista turističkih predvodnika, pa je u prvih 10 “samo” pet istarskih gradova Rovinj, Poreč, Umag, Pula i Medulin, s tim da je najjači Rovinj tek treći iza Dubrovnika i Zagreba, a Zadar se naglo “uzdigao” do 6. najomiljenijeg odredišta u zemlji.

image

Odustajanje od naše zemlje kao odmorišta gotovo je sveopće, a vrhunac brige predstavlja enorman izostanak Nijemaca

Linda Vidović
image

Hrvoje Anić, direktor Turističke zajednice Zadarske županije

Osobni Arhiv

Hrvoje Anić: “Pričekajmo kraj lipnja”

Zabrinjavajuće brojke komentirao je direktor TZ Zadarske županije Hrvoje Anić.

- Riječ je i uz pad o relativno visokim brojkama s više od 690 tisuća noćenja u županiji u svibnju. Najveći razlog tog 15 postotnog pada je pad udjela njemačkih gostiju od oko 50%. Nijemci su ključni gosti. Ne mogu u ovom trenutku doslovno komentirati dosadašnju sezonu i očekivanja. Na pitanje jesu li razlog tek ili samo cijene ili je to i raspored blagdana, znamo da oboje ima utjecaj. Znat ćemo na kraju u lipnju. Zašto to kažem? U devet dana lipnja imamo 4,5% rasta u dolascima i noćenjima. U devet dana lipnja imamo 351.000 noćenja, što je skoro pola od 690.000 iz cijelog svibnja. Ista ili još upečatljivija se stvar događa s Nijemcima u istom razdoblju od 9 dana lipnja koji rastu 30% u noćenjima i 57,8% u dolascima. Međutim, treba podsjetiti na upozorenja ministra i premijera kako moramo biti oprezni s cijenama. Imali smo informacije krajem prethodne godine od direktora predstavništava HTZ-a u Njemačkoj da, s obzirom na promjene raspoloženje i navika turista, trebamo se drugačije prezentirati. Nisu više dovoljni more i sunce, uz, naravno, oprez s cijenama koje su svugdje problem i tema u EU i svijetu, a Hrvatsku prati loš glas. Nama turizam radi inflatorne učinke vrlo često na bazi paušalne procjene, a ne dobrih analiza. Cijene smiju rasti argumentirano na temelju ekonomskih faktora, a ne nekih nekvalificiranih procjena individua.

30.06.2025., 10:28h
Damir Maričić
30. lipanj 2025 10:28