Tetovaže su mnogo više od običnih znakova i slika, više od običnog ukrasa na koži, one su odraz kreativnosti, individualnosti i umjetničke strasti, kako za onog tko ih nosi, tako i za onog tko ih stvara. U tattoo svijetu postoje brojni stilovi i tehnike, a neki od njih su tribal, haida, celtic, old school, realistic, biomehanika, zatim tu su i slobodni stil koji podrazumijeva tetoviranje bez pomoći šablone ili nacrta, lettering, tebori, moko, fantasy i neka nam vični poznavatelji istih ne zamjere zbog onih koje smo izostavili, no već se iz navedenog može iščitati duga tradicija i neprocjenjiva umjetnička vrijednost tetoviranja.
Iskustvo iz prve ruke
Bitno je naglasiti da nije dovoljno da tattoo majstor bude vješt samo u slikanju i crtanju, potrebne su iznimne tehničke vještine koje nadilaze obično crtanje na papiru, a mora biti dobro upoznat i s različitim dijelovima tijela, točnije kože koji npr. ne primaju ili slabije zadržavaju boju ili u kojim se slučajevima može dogoditi i blijeđenje tetovaža i na onim dijelovima gdje ju koža dobro prima itd. Za tetoviranje je potrebno strpljenje, preciznost i usmjerenost na detalje, no i to je sve uzalud ako osoba u sebi ne nosi umjetničku crtu i poveću dozu kreativnosti.
Imali smo priliku čuti i iskustvo iz prve ruke i to od vlasnika Skin Deep Tattoo studija na Viru, njegovo ime je Dean Tkanc i u svijetu tetoviranja je otprilike pet godina, no umjetničkim se radom bavi puno duže.
- Završio sam umjetničku školu u Zaboku, nakon toga sam 10-ak godina radio airbrush tehnikom, portrete ponajviše. Usporedno s tim, proveo sam osam godina u Hrvatskoj vojsci. Imao sam četiri samostalne izložbe diljem Hrvatske. Prije otprilike pet godina počeo sam tetovirati i polako gradim svoj posao. Prije dvije godine dao sam otkaz u vojsci i otvorio svoj prvi studio na Viru te sam tako za svoju profesiju izabrao tetoviranje, započinje Dean.
Iako je isprva radio na platnima, u Deanu je oduvijek postojala iskra i ono nešto što ga je vuklo tetovažama i tetoviranju.
- Kao entuzijast za tetovažama, uvijek sam bio dio tog svijeta. Tako da je prelazak s airbrusha na tetoviranje bio prirodan slijed događaja, govori nam.
Ideja je kamen temeljac, čitav dio cijelog umjetničkog procesa leži upravo u procesu planiranja.
- Mislim da je glava uvijek najvažniji dio stvaranja umjetničkog djela. Umjetnik to mora vizualizirati do najmanjeg detalja, nakon toga ostaje "samo" besprijekornim tehnikama to nanijeti na kožu, pojašnjava Tkanc.
Duga tradicija
Tetoviranje ima bogatu i dugu tradiciju koja se proteže tijekom tisućljeća i obuhvaća različite kulture i civilizacije diljem svijeta.
- Tetovaže imaju dugu povijest, prate ljudsku rasu od samih početaka. Najstarije tetovaže nađene na ljudskim ostacima stare su oko 5500 godina, no siguran sam su se izrađivale i puno prije. Kasnije tetovaže dobivaju lošu reputaciju jer se koriste za obilježavanje zločinaca, pirata i slično. Zanimljiva fusnota povijesti je da su se kršćanke na našem području tradicionalno tetovirale da bi se razlikovale od muslimanki te se na taj način zaštitile. U moderno doba tetovaže postaju sve popularnije kao način izražavanja osobnosti na vlastitoj koži. Možemo reći da trenutno gledamo renesansu tetoviranja, otkriva nam.
S vremenom su se razvijali brojni stilovi i brojne tehnike, a Dean najviše preferira sketch i realizam uz kombinaciju trash polke. Naravno, inspiracija je od velike važnosti, no ipak želje klijenata imaju primat nad osobnim željama i zamislima.
- Inspiraciju pronalazim svuda oko sebe, od filmova, serija, Interneta. Tetoviranje je dosta specifično jer klijenti određuju što i kako, naravno netko više, netko manje. Naravno, to je dobra stvar jer im tetovaža ostaje zauvijek na koži pa je presudno da se klijent "zaljubi" u rad, napominje.
U ovom poslu komunikacija klijenta i tattoo majstora od velike je važnosti i vrlo je bitno da klijenti jasno izraze svoje želje i zamisli...
- Mi ne čitamo misli pa je uvijek dobro kada klijenti kažu što žele. Naravno, mi smo uvijek tu da klijentima pomognemo da ideju iz njihove glave prenesemo na papir, tj. kožu, govori Dean.
Mnogo je onih tetovaža koje su na klijente ostavile poseban utisak. Većinom su to, prepričava nam, neke memorijalne tetovaže za voljene osobe ili ljubimce.
Originalnost i kreativnost
Ponekad se pojedincima svidi tetovaža koji su vidjeli na nekome, na Internetu i sl. pa dolaze sa zahtjevima da istu žele i na sebi. Ipak, objašnjava Dean, nemoguće je napraviti identičnu repliku nečijeg rada.
- Svaki umjetnik ima svoj stil tetoviranja, poteza rukom. Nikada dvije tetovaže ne ispadnu potpuno isto, puno je faktora o kojima to ovisi. To im daje na vrijednosti jer je svaka unikatna, umjetnik u svaku tetovažu unese dio sebe i to vidi onaj tko zna gledati, tumači nam Tkanc.
Dobro je morao promisliti prije nego nam je odgovorio tko mu je najveća umjetnička inspiracija, ali i koga smatra svojevrsnom ikonom u tattoo svijetu. Ipak, od mnogih "velikih imena" sa svjetske scene, nije zaboravio ni na vještog umjetnika kojeg skriva Lijepa Naša.
- Od pionira recimo Sailor Jerry čisto zbog njegovog utjecaja. Danas postoji jako puno umjetnika koji izrađuju nevjerojatne tetovaže, no kao jednog od boljih umjetnika u blizini naveo bih svog prijatelja, King Tattoo iz Zaboka. Čovjek ima svoj prepoznatljiv stil, besprijekornu tehniku i radnu etiku, ističe Dean.
Savjet majstora
Ukoliko i sami razmišljate o tome da uđete u svijet tetoviranja i da Vam to postane primarna profesija, mnogo je čimbenika o kojima dobro trebate promisliti. Dean, prije svega, svakome tko planira navedeno savjetuje oprez.
- Mnogi misle da je tetoviranje laka zarada jer su tetovaže "luksuz" i postaju sve popularnije, no svakome tko želi postati dio toga preporučio bih da bude oprezan. Osim što je u cijeni tetovaže skriveno puno troškova koji nisu očiti, a neophodni su za održavanje poslovanja, tetoviranje je daleko najteži oblik umjetnosti. Tetovaža mora biti savršena svaki put, a svaka koža je drugačija, svaki klijent je drugačiji. Svatko tko misli da je recimo ulje na platnu teška tehnika, neka zamisli da je to platno još i neravno, negdje tvrdo, negdje mekano, da se platno miče, jauče, tipka po mobitelu, krvari i prekriva ti pogled na rad, možda shvatite otprilike koliko je tetoviranje komplicirano. S tim da je to samo strana klijenta, na drugoj strani sam umjetnik mora svladati jako puno toga da bi uopće mogao tetovirati ljude. Ipak je to na ljudima do kraja života, upozorava Tkanc.
Poruka skepticima
Uvijek je bilo i bit će onih koji na tetovaže gledaju s prijezirom, koji ih smatraju ruglom i ne razumiju njihovu kulturnu i umjetničku vrijednost. Ponekad će iste čak biti i prepreka pri zaposlenju, no naš sugovornik kroz smijeh poručuje da ti pojedinci samo pročitaju njegov prethodni odgovor.
- No, isto kao o grafitima i mnogim drugim oblicima umjetnosti, nije svaka tetovaža umjetnost. Onima koji na tetovaže gledaju s prijezirom preporučio bih da svoje vrijeme ispune na kvalitetniji način. Tko voli, voli, a tko ne, neka se ne miješa u tuđe živote, zaključuje.