Jubilarni, 25. po redu Biograd Boat Show, najveći hrvatski i srednjoeuropski nautički sajam na moru, u srcu Jadrana predstavio je više od 400 plovila uz 40 premijera, a jedan od najvećih uspjeha doživio je već stari znanac ovdašnjeg nautičkog sajma tvrtka Agena Marina s polupodmornicom, taksi katamaranom i solarnim brodom.
Riječ je o Zagrepčaninu, direktoru Agena Marina Mladenu Pehardi, po majci Dalmatincu koji živi u Svetom Filipu i Jakovu, skiperu i jedriličaru koji je prije 20-ak godina odlučio ostvariti svoj dječački san i uspio.
- Kao dječak od 12-13 godina na regati na Krku sam zamijetio barbu s glass-boatom (stakleni čamac) kako sjedi na rivi i ispija bevandu. Prišla mu je jedna obitelj, barba ih je ukrcao na brod i proveo đir. Pomislio sam: To je ludilo od posla, i pogodio, kaže Mladen.
Vizionar i inovator svjetskog glasa
Imao je poduzetničkog duha i zarana je počeo maštati i skicirati brodove. Kad je malo porastao počeo je raditi kao skiper.
- Prigodom jednog uplovljavanja na Kanarima susreo sam se s podmornicom koja se vraćala u luku. Kao i mnogi, bio sam impresioniran njenim moćnim izgledom. Odlučio sam tada napraviti svoj radni brod i počeo sam kombinirati izgled podmornice i slaklenog broda, glass-boata. Napravio sam koncept polupodmornice, broda od 10 metara za 12 putnika za razgledavanje podmorja, i tako je krenulo, prisjeća se Peharda.
Vizionar i inovator koji je svoj biznis pokrenuo 2005. godine i to doslovno u garaži, osmislivši prvu polupodmornicu karakteristične crvene boje sa staklenim dnom za turističke izlete koja omogućuje gostima dvostruku zabavu - ispod i znad morske površine, danas je proizvodi u hali u Poslovnoj zoni Grabi u Poličniku, a trenutačni kapacitet je deset brodova godišnje.
Ukupno je prodano više od 70 polupodmornica u čak 17 zemalja. Naime, nakon proboja koncepta polupodmornice u Lijepoj Našoj prebacio se na izvoz u Maldivima, Karibima, Meksiku, Italiji, Grčkoj, Crnoj Gori, Sejšalima, Španjolskoj, Saudijskoj Arabiji, Hong Kongu i drugdje, a jedan je brod i na Ohridu.
Pomoć obitelji i prijatelja
- Najveća mi je želja isporučiti polupodmornicu na neku istinsko turbo egzotičnu lokaciju kao što su norveški fjordovi, Švedska ili Finska. Ili Kanada, Velika jezera, Australija… Tamo bi podmornica zaista bila mrak, uvjeren je Mladen Peharda.
U razvoju polupodmornice puno su pomogli obitelj i prijatelji.
- Prvi prototip završen je 2005. godine, a nekoliko godina kasnije osnovao sam tvrtku Agena Marin te smo krenuli s pripremom kalupa za proizvodnju, odobrenjima i na kraju 2012. – 2013. s proizvodnjom, transparentan je Mladen.
Prvih par godina paralelno su vodili i turističku agenciju kroz koju su nudili kratke izlete polupodmornicom na području Rivijere Biograd. Brod se pokazao fenomenalnim, postao je atrakcija i vrlo brzo su se pojavile kopije.
- Kad sam napravio koncept broda, mislio sam da sam jedini koji je nacrtao proširenu kobilicu, da ljudi sjede ispod površine mora. Tek sam kasnije shvatio da su Australci projektirali takav tip broda još 70-tih godina proteklog stoljeća. Ali ti brodovi nisu imali vizualni identitet, nisu izgledali kao podmornice. Oni su glass-boat i nemaju efekt kakav imamo mi. Mi smo puno energije utrošili na dizajn, da brod izgleda kao da je sad izronio i po tome smo jedinstveni u svijetu. Mnogi su nas kopirali, većina s malo uspjeha, obrazlaže Mladen.
Nakon planetarnog uspjeha polupodmornice koja se prodaje u dvije veličine, ekipa Agena Marina razvila je prototip taksi katamarana, stvorenog za lokalni promet na relativnim kratkim relacijama kao što su na Jadranu. Prvi žuti ‘eco friendly’ katamaran Taxi Cat zaplovio je na Korčuli, a prodan je i u Italiji, Hong Kongu i drugdje.
- Tijekom pandemije smo donijeli neke rizične odluke koje su se pokazale ispravnima. Dobili smo i potpore za očuvanje radnih mjesta, što nam je održalo glavu iznad vode. A čim je korona malo popustila, prodaja polupodmornica je skočila. Korona nam je omogućila da vidimo što možemo, a što ne. I da shvatimo da je manje zapravo više. To nas je oporavilo, kaže brodograditelj iz Zagreba koji živi u Sv. Filip i Jakovu a proizvodi u Poličniku.
Polupodmornica, Taxi Cat, Solar Ferry
Pred koronu je pokrenut i projekt solarnog broda, koji je predstavljen 2021. godine. Bio je to slavljenički projekt povodom desetogodišnjice tvrtke Agena Marin. Prvi solarni brod je kupila Javna ustanova Park prirode Vransko jezero.
- Solar Ferry namijenjen je za kratke panoramske izlete, izlete od 20 do 30 minuta u neposrednoj blizini mjesta ili grada na obali mora ili jezera, ističe uspješan brodograditelj.
Mladen vožnju uspoređuje s vožnjom kočijom kroz neki park u centru grada.
- Ne prodajemo brodove, prodajemo provjerena poslovna rješenja. Namjena nije bila prijevoz putnika iz točke A u točku B, nego panoramsko romantično razgledavanje okoline. Vjerujem da nam takvih panoramskih izleta brodom na Jadranu nedostaje, mišljenja je Mladen.
Hrvatsku karakterizira razvedena obala s 1244 otoka i najčišće more na Mediteranu, te je s pravom stekla epitet briljantne nautičke destinacije.
- Posebno me raduje što nautički turizam i aktivnosti vezane za razvoj ovog perspektivnog segmenta gospodarstva rastu unatoč recesiji i na tržištu opstaju kao prepoznatljiv hrvatski turistički proizvod, zaključio je Mladen Peharda.