Iako Hrvatska u cjelini, kao svi koji se turizmom bave, teži najimućnijim stranim gostima, i sa žalom prati pad dolazaka Nijemaca, znamo da se kaže “domaći gost najbolji gost”, pa bi po tome u Zadarskoj županiji trebali biti presretni. Naime, ovdašnje vječno prvo mjesto, kad je u pitanju domaći gost, ove je godine dodatno osnaženo, jer su čak četiri ovdašnje sredine u prvih 10 u zemlji prema broju domaćih gostiju i noćenja.
Vir, Biograd, Pag i Zadar u prvih 10 domaćim gostima
Vir je neprikosnoveni prvak države u kategoriji domaćih gostiju s kombinacijom vikendaškog i apartmanskog turizma, pa je u kolovozu imao preko 430 tisuća domaćih noćenja. Biograd je 6. u zemlji sa 100 tisuća naših gostiju, Pag je s više od 77 tisuća na osmom mjestu, Zadar s istim brojem deveti je izbor domaćih turista. To su tek prva četiri u prvih 10 u- zemlji. Ukupno je, naravno stranih gostiju i noćenja bilo znatno više. No, za razliku od prosjeka Hrvatske, gdje domaći gosti slabo prelaze 10 do 12%, ovdje su na 20 do 24%.
U kolovozu je ovdje ukupno bilo 584.303 gostiju koji su ostvarili 4.986.047 noćenja, makar, kao i svugdje drugdje u Hrvatskoj, imamo oko tih 2% manje noćenja. No, sad s tim podatkom svi, od ministra turizma do komentatora, izražavaju zadovoljstvo, jer to nas, kao, vodi održivosti, a najblistavijom se smatra činjenica što je rast bio u predsezoni, s nadom da će biti i u posezoni.
S ovim je brojkama, nakon srpnja, i u kolovozu Zadarska županija premašila udio od 16% ukupnog turizma u zemlji. Ostajemo četvrta najznačajnija turistička županija, iza Istre, Splitsko dalmatinske županije i Kvarnera (turistički naziv za Primorsko goransku županiju). No, sad sa sve izraženijim približavanjem nekad nedostižnom Kvarneru kojeg je Zadarska županija gotovo stigla u srpnju, u kolovozu je razlika ipak vidljivija u oko 10%. Podsjetimo da je turizam na području današnje Hrvatske počeo s Kvarnerom (Opatijom), da bi je projektima u socijalizmu nadmašila Istra, a posljednjih 6-7 godina i Splitsko dalmatinska županija. Zadarska županija, posebice ako se konačno probuđen interes za hotele nastavi, ima realne šanse to učiniti u idućih nekoliko godina, makar je pitanje da li to uopće želimo, kad govorimo o održivosti, ali sigurno želimo kad zbrajamo prihode.
Blagi minus i - opće zadovoljstvo
Nakon desetljeća brojanja i busanja u prsa s plusevima gostiju i noćenja, sada se došlo do hvaljenja s blagim minusom u špici sezone, s “kontrapizom” u rastu pred i posezone. Imali smo u zemlji u kolovozu 4,96 milijuna dolazaka, koliko i lani, ali s 31,16 milijuna noćenja palo se za 2%, što znači blago skraćivanje boravka. Jedina je nautika s preko 800 tisuća noćenja rasla 3%,a hoteli su porasli za 1%. Ono što nazivaju “objekti u domaćinstvu”, mahom apartmani, zabilježili su pad od 3%, a kampovi, usprkos super vremenu, za oko 2%. Kod nas u Zadarskoj županiji s tih oko 5 milijuna noćenja pad je bio 1%.
Kako se uvelike govori, najviše nam nedostaju najvažniji gosti Nijemci, jer smo onima koji uobičajeno dolaze k nama preskupi, a kod njih je navodno kriza i štednja. Pa su nam u noćenjima pali 5%, Nizozemci i do 10%, Česi i Mađari koliko i Nijemci. Poljaci predvode rast, jer trebamo zanemariti pogrešan podatak o iznimnih 20% rasta Ukrajinaca, s obzirom na to da se radi mahom o Ukrajinkama koje ovdje rade, a poslodavci ih moraju prijavljivati kao goste. Ipak, s ukupno 22% Nijemci su ostali ključni gosti, pa su narasli domaći na 13%, Slovenci na 10%, Poljska je pretekla Austriju, slijede Italija, Češka, Mađarska, Slovačka te Nizozemska i UK.
Osmomjesečno zadovoljstvo od 1%
Kazali smo kako je vrijeme turističkih skokova iza nas, pa smo u Hrvatskoj sa 17 milijuna gostiju i nadomak 90 milijuna noćenja u osam mjeseci, što će reći 1% rasta - zadovoljni. U tih 1% rasta najbolje su prošli hoteli s 2% rasta, iako njihovih gotovo 20 milijuna noćenja žestoko s 34 milijuna noćenja nadmašuju apartmani i sobe za najam.
I u tih smo osam mjeseci s Nijemcima ostali na -2%, s nadom da će se s rujnom i listopadom izjednačiti s lanjskom godinom, a slično je bilo i s Česima i Mađarima, dok je nešto veći pad bio s Nizozemskom i Francuskom. Kod rasta, zbog preklapanja a ne razlikovanja podataka o stranim radnicima od turista, ne valja komentirati rast Ukrajine, BiH i Srbije pa daleko najveći rast imamo s Amerikancima (10%).
U svim smo županijama u osam mjeseci nešto rasli, makar mahom decimalno, pa i u Zadarskoj s +0,33%. U Zadarskoj županiji prijavilo se 1,8 milijuna gostiju i upisalo 13,18 milijuna noćenja, pa se 2 milijuna gostiju i 15 milijuna noćenja do kraja godine čine sigurnim.
U ukupnim brojevima Zadarske županije, najviše ima Vir, 2,2 milijuna noćenja, a slijedi Zadar s 2 milijuna, pa su oba u prvih 10 odredišta u zemlji. Zadar oko polovice noćenja ostvaruje u tzv. obiteljskom smještaju odnosno apartmanima i sobama za najam, a Vir 1,6 milijuna u vikendicama.
Trauma sezone u kojoj smo proglašeni preskupima ublažena je dobrim predsezonskim podacima, kada smo jeftiniji, a nada je da će tako biti i u posezoni. Hoćemo li imidž preskupe zemlje zadržati pa time i padati vidjet će se iduće godine, jer za “skinuti loš glas” treba dosta vremena. Ako je suditi po rastu i padu, s nevoljama cijena ipak se najbolje nose profesionalci, dakle hoteli i nautički čarteraši koji su jedini rasli.