Dečki su se udružili kako bi došli do sjajnih rezultataAndrea Kršlović
StoryEditor
ROBOTIC želi zainteresirati što veći broj djece za STEM

“Velika je zabluda da djeca stječu informatička znanja time što dosta vremena provode uz tehnologiju”...

Robotika i STEM područje na dječjim radionicama služe kao alat za razvoj kreativnosti, logičkoga razmišljanja i izgradnje samopouzdanja...

STEM je skraćenica koja označava četiri znanstvena područja: znanost (Science), tehnologiju (Technology), inženjerstvo (Eingineering) i matematiku (Mathematics). Ova područja međusobno su povezana i često se isprepliću u izučavanju jer se oslanjaju jedno na drugo kako bi se uspješno riješili složeniji problemi. STEM područje ima ključnu ulogu u razvoju tehnologije, inovacija i napretka u različitim industrijskim sektorima, a od iznimne su važnosti za razvoj brojnih vještina poput kreativnosti, kritičkoga razmišljanja, rješavanja problema te timskoga rada.

“Važno je napomenuti da djeca na radionicama uče da je u redu pogriješiti i naučiti iz svoje pogreške, a to je ono što kod djece jača samopouzdanje. Ovo je možda i najvažniji aspekt i najbolji rezultat radionica jer djeca dobivaju samopouzdanje koje mogu iskoristiti u svim aspektima života. Ne boje se pokušati nešto, a čak i ako ne uspiju nauče nešto iz tog pokušaja.”- Anto Marjanović...

Koračajući kroz vrata Udruge ROBOTIC, nismo samo ušli u novu prostoriju, već smo kročili u potpuno drugačiji svijet - svijet robotike, koji je čekao da ga otkrijemo u njegovom punom sjaju. Razgovarali smo s predsjednikom Udruge, Antom Marjanovićem o tome da je u njihovom pristupu naglasak na važnosti i učinkovitosti primjene znanja iz STEM područja u svakodnevnome životu, kao i na izgradnji dječjega samopouzdanja putem metode pogreški i ponovnih pokušaja.

Sve je počelo vlastitom znatiželjom

image

Nastavnik demonstrira učenicima na koje se načine robot kreće

Andrea Kršlović

Cilj im nije takav da djeca isključivo steknu nova znanja i vještine iz STEM područja, već da ih koriste u raznim sferama života, uključujući osobni razvoj, obrazovanje, ali i moguću buduću karijeru u ovome području. Sudjelovajući na radionicama, djeca stječu praktična iskustva i vještine koje će im uvelike biti korisne u budućnosti, što zaokružuje sveobuhvatni pristup rada ove Udruge. Tko se krije iza Udruge ROBOTIC?

- Iza udruge ROBOTIC kriju se edukatori iz STEM područja koji imaju za zajednički cilj popularizaciju i jačanje STEM znanja i vještina kod djece od malih nogu.

Što Vas je motiviralo da se krenete baviti robotikom i generalno STEM područjem u radu s djecom?

image

Radionica robotike u tijeku

Andrea Kršlović

- Motivaciju za bavljenje robotikom smo pronašli u vlastitoj znatiželji koja nas je pogurala da isprobavamo nove načine poučavanja pomoću edukacijske tehnologije. I sami volimo istraživati i proširivati svoje znanje te smo taj način razmišljanja odlučili proširiti i na ostale, posebice djecu.

U redu je pogriješiti

Kada je Udruga osnovana i koja je Vaša vizija?

image

Potiče se analitički pristup problemu

Andrea Kršlović

- Udruga je osnovana u srpnju 2018. godine. Postoje dva općenita cilja rada Udruge. Kratkoročni cilj rada je popularizirati robotiku i ostale STEM vještine te zainteresirati što veći broj djece za bavljenje STEM područjem. Dugoročni cilj rada Udruge je cjelokupno podizanje razine STEM znanja i vještina kako bi se oni iskoristili u ostalim sferama života.

Komu su radionice robotike prvenstveno namijenjene?

- Radionice robotike primarno su namijenjene djeci predškolske i osnovnoškolske dobi.

Kako je koncipiran Vaš rad, na koji način organizirate radionice?

image

Nakon završenoga zadatka, sve stvari spremaju se na svoje mjesto

Andrea Kršlović

- Naše redovne radionice traju tijekom cijele školske godine te se odvijaju svakoga tjedna, osim za vrijeme školskih praznika. Djeca dolaze na radionicu svaki tjedan po 90 min gdje najčešće unutar jedne radionice odrade mali “projekt”, koji se najčešće sastoji od izgradnje nekog robota, testiranja njegovih mogućnosti te programiranja robota da dovrši određeni zadatak. Važno je napomenuti da djeca na radionicama uče da je u redu pogriješiti i naučiti iz svoje pogreške, a to je ono što kod djece jača samopouzdanje. Ovo je možda i najvažniji aspekt i najbolji rezultat radionica jer djeca dobivaju samopouzdanje koje mogu iskoristiti u svim aspektima života. Ne boje se pokušati nešto, a čak i ako ne uspiju nauče nešto iz tog pokušaja. Postoji jedna izreka koja otprilike kaže: “Pobjednik je više puta pogriješio, nego što je gubitnik uopće pokušao!”

Praktični primjeri

Kakav je sadržaj radionica, što sve djeca uče na njima?

- Sadržaj radionica većim dijelom je robotika. Osim robotike, radimo i automatiku, programiranje igara, osnove elektrotehnike (osnovni strujni krugovi), 3D modeliranje i 3D printanje, modeliranje za lasersko graviranje i lasersko graviranje itd.

Kako izgleda model ljetne/zimske škole robotike i na koji se način on razlikuje od radionica?

- Model zimske i ljetne škole osmišljen je tako da u nekoliko dana damo presjek rada naših redovnih radionica, koje se odrađuju tijekom cijele školske godine. Tijekom zimske i ljetne škole djeca imaju priliku okušati se u radu s edukacijskim setovima koje imamo, te testirati svoje znanje i općenito se zainteresirati za robotiku.

Kako djecu uopće upoznajete sa STEM područjem, je li im to na prvu strano ili neprirodno?

- Djecu uvodimo u sadržaj radionica na način da praktičnim primjerom pokažemo gdje se može primijeniti ono što će učiti na radionici. Često to povezujemo s konkretnim primjerom iz stvarnog života. Nakon što se djeci zadatak/problem predstavi na ovaj način, lakše ih je motivirati i potaknuti na rad, te im sadržaj toga što rade postaje blizak i stvaran.

Kako se u radu nastojite prilagoditi različitim dobnim skupinama djece?

Cilj im nije takav da djeca isključivo steknu nova znanja i vještine iz STEM područja, već da ih koriste u raznim sferama života, uključujući osobni razvoj, obrazovanje, ali i moguću buduću karijeru u ovome području...

- Prilagodba i smišljanje zadataka za različite dobne skupine djece velik je izazov, ali sreća pa nam ne nedostaje inspiracije. Dobnim skupinama prilagođavamo se tako da im osmislimo različite načine predstavljanja zadataka. Tako kod najmlađih osmislimo priču koja kao glavne likove ima robote koji trebaju odraditi neki zadatak i spasiti princezu ili ubiti zmaja. Kod starije djece taj zadatak možemo predstaviti kao neki izazov koji treba savladati. Kod svake dobne skupine najbolje povratne informacije i najbolje reakcije dobivamo kada osmislimo natjecanje ili utrku koja djecu motivira da što bolje odrade zadatak.

Zanimljivi izazovi i rješenja

Mogu li se znanja iz STEM područja integrirati u različite nastavne predmete?

- STEM područja su jako važna i već su integrirana u druge predmete, samo je djeci teško samima uvidjeti tu vezu. Ono što kod nas djeca nauče na radionici, može se iskoristiti u drugim aspektima života, ne samo u školi. Ali čak i ako ne mogu ili ne uspiju iskoristiti sami sadržaj radionice negdje drugdje, ono što mogu iskoristiti je princip rješavanja zadatka i analitički pristup problemu. Također, može im koristiti to što su naučili da nije problem ako pogriješe i ako ne riješe iz prvog pokušaja. Stečeno samopouzdanje da se ne boje pokušati, pa pogriješiti pa pokušati ponovno na drugi način, velika je vrijednost koja im može donijeti uspjeh i u drugim područjima života.

Kako možete pomoći djeci u prepoznavanju mogućnosti karijere u STEM području?

- Veliki broj djece koji dolaze kod nas na radionice već su upoznati s mogućnostima korištenja STEM vještina kao sredstvima za “zaraditi kruh” jer imaju nekoga iz svoje blizine koji živi od tih ili sličnih vještina. Onima koji nisu upoznati s time pokušamo približiti privlačne aspekte bavljenja takvim poslovima, a to je u prvom redu da je zanimljivo baviti se poslom gdje se svakodnevno susrećeš sa zanimljivim izazovima i sa zadovoljstvom kada ih prevladaš. Također, plaća u sektorima gdje se koriste ova znanja može biti veliki motivator.

Važno je djecu naučiti razmišljati

Postoje li određene greške koje roditelji čine kada žele potaknuti svoju djecu na STEM aktivnosti?

image

Visoka razina koncentracije pri spajanju robota

Andrea Kršlović

- Velika je zabluda da su djeca danas sama od sebe informatički pismena i da stječu znanja samim time što dosta vremena provode koristeći tehnologiju. Važno ih je naučiti razmišljati, analizirati problem/zadatak i također osmisliti rješenje problema/zadatka te testirati rješenje. I onda, ukoliko je potrebno, da ponovno pokušaju. Za roditelje je važno prepoznati dijete koje se želi baviti nekim STEM područjem te mu dati priliku da među svojim vršnjacima i/ili djecom istih interesa istražuje i nadograđuje svoje znanje. Često djeca međusobno jedni drugima lakše mogu objasniti i predočiti elegantno rješenje nekog problema. Također sami sebe jako dobro znaju motivirati ili izazvati/motivirati jedni druge da budu bolji.

Što biste preporučili djeci kojima je robotika u sferi interesa, ali se još nisu okušali u njoj?

- Preporučamo da nam se jave i dođu na probnu radionicu tako da uživo mogu vidjeti kako to izgleda i kako druga djeca rade te kakve su njihove reakcije. To će im biti najbolji uvod za bavljenje robotikom.

03.05.2023., 09:48h
21. svibanj 2024 15:34