Turistička sezona u ZadruLinda Vidović
StoryEditor
NAKON PREDSTAVLJANJA NA NJEMAČKIM SAJMOVIMA

TREBA LI SE ZABRINUTI ILI NADATI Što očekivati s najvažnijeg nam emitivnog turističkog tržišta....

Hrvatska nije među TOP 5 destinacija za ovogodišnji odmor. Treba li nas to zabrinuti nakon što smo lani bili 4. u TOP 5 i imali 25 milijuna noćenja s ovog tržišta nadmašivši čak i 2019., u Zadarskoj županji za 11 posto...

Zavšetkom najvažnijeg nam poslovnog sajma na svijetu ITB-Berlina, zaokružen je ovogodišnji nastup HTZ-a i TZ Zadarske županije, s pregršt poslovnih subjekata na najvažnijem nam tržištu na svijetu. Prethodno je odrađen, vrlo profesionalno i organizirano, set ključnih sajmova. Spomenimo nedavni München na kojem je Hrvatska bila i zemlja partner te privukla veliku pažnju. Uzorno se nastupilo od strane ovdašnjih nautičkih subjekata i u Düsseldorfu na ključnom nautičkom sjamu, a značajno se nazočilo najvećem kamping sajmu u Sttutgartu, štoviše i na svečanoj večeri i predstavljanju ovogodišnjeg vodiča njemačkog auto kluba (ADAC-a) najvažnije institucije za Nijemce na cesti odnosno putu.

image

ZADARSKA EKIPA NA SAJMU U BERLINU

Htz

U svemu su značjano sudjelovali ovdašnji turisitčki subjekti s TZ Zadarske županije s vrhuncem na “štandu zadarskog zajedništva” u Berlinu. Velik broj istaknuto dobrih vijesti naizgled je zasjenio podatak - da nas nema u prvih 5 najpopularnijih odredišta za Nijemce u ovoj 2023. godini. Rang lista prema DRV-u su Turska, Španjolska, Grčka, Egipat i Portugal. Ovu informaciju savjesniji i trajniji pratitelji popratili su podatkom da smo lani kada je uspjeh s ovog tržišta bio izniman bili 4. u Top 5. Pa pogledajmo što njemački turisti Hrtvatskoj znače...

Značenje njemačkih turista

image
Stefan Zeitz/xinhua

Njemački su turisti jako dugo s uobičajenih pretkoronskih oko 80 milijardi eura potrošne u vanjskom turizmu godišnje bili dugo vrh svijeta (nadmašili su ih Kinezi i jedva Amerikanci). No Njemačka je s oko 25 milijardi eura prihoda od stranog turizma bila i u Top 10 najvećih turističkih prihodovnih zemalja. Osnovno je kazati da je NIjemaca 84,1 milijun i da imaju najjače europsko gospodarstvo i dugo treće gospodarstvo svijeta (nakon SAD i Japana) dok ih u međuvrmenu nije pretekla Kina sada 2. gospodarstvo svijeta, a i Indija im puše za vrat.

Zbog rata u Ukrajini odnosno njegovih posljedica i posljedica protumjera preme Rusiji, najprije na energetski a potom sveopći gospodarski sektor sada prijeti Njemačkoj padom odnosno krizom. Ne treba miješati s našim krizama jer govorimo o zemlji sa stopom nezaposlenosti oko 5%, najmanjoj u nama najbližima Bavarskoj (2,9%)i Baden Württenbergu (3,3%), i BDP-u po stanovniku od 43.292 Eura (2022. godina), odnosno s prosječnom godišnjom plaćom: 49.200 eura - bruto. Inflacija je opko 10% i bilježe pad potrošačke klime, drastičan od ljeta 2022.

Ipak je reći da je potrošačka klima redovno najpovoljnija u ljetnim mjesecima (žele na odmor i spremni su potrošiti).

U koroni je značenje Nijemaca kao turista i pojačano (blokada Kine i smanjenje interkontinentalnih putovanja).

Želje za putovanjem - 70% (podaci ETC - Europske komisije za putovanja) žele putovati ove godine, većina preko granice preko 5 dana. Broj Nijemaca koji putuju na odmore od 5 i više dana do korone je prelazio 55 milijuna, a realizirali bi oko 70 milijuna takvih putovanja. Na odmor su po osobi trošili prosječno nešto više od 1.000 eura.

KRITERIJ NIJEMACA ZA IZBOR DESTINACIJE U SEZONI 2022./23.

1. Niže cijene putovanja 37%

2. Higijenski standardi smještaja 32%

3. Uvjeti otkazivanja putovanja 31%

4. Poznavanje destinacije 25%

5. Dolazak i odlazak vlastitim vozilom 24%

6. Mogućnost brzog povratka 19%

7. individualizirani smještajni kapaciteti (stan za odmor umjesto hotela) 18%

8. Destinacija daleko od ratnih zbivanja 18%

9. Niski udjel COVID infekcija na destinaciji 17%

Izvor: F.U.R. Reise Analyse 2022

Najgrublje rečeno do pandemije omjer odredišta je bio: 1/3 Nijemaca ljetuje u Njemačkoj, 1/3 na Mediteranu, dok na sve druge destinacije otpada zadnja trećina. Lani je lista omiljenih destinacija bila: Španjolska (iznad 10%), Italija (oko 8%), slijede domaća odredišta pa Turska (oko 6%) pa - Hrvatska oko 3,3% - u koroni preko 4%, pa slijedi Austrija. U 2022. Hrvatska je imala najveći rast.

Detalji oko preferencija njemačkih turista

Vrsta prijevoza koji koriste: Automobil 55%, Zrakoplov 34%, Autobus 4%, Vlak 6 posto...

82

eura dnevno prosječno troše njemački turisti u Hrvatskoj

Način izbora putovanja: Organizirani - 45% postovanja putem paket aranžmana; Online booking raste i doseže 40%. Procjena odnosa organiziranog i individulanog kupovanja odmora je 50:50 za sve destinacije - kod Hrvatske je individualna kupnja bitnije izražena.

Vrste smještaja koje odabiru: 49% hoteli, 28% apartmani i kuće za odmor, 8% kamping,..

Motivi putovanja; Bijeg od svakodnevnice, Sunce i more, Upoznavanje drugih kultura ...

Procjena je da će kupanje, obiteljski odmor i razgledavanje znamenitosti (kultura) kao motiv odmora i nadalje jačati

Očekivanja potrošnje: Potrošnja je desetljećima kontinuirano rasla, za korone pala, lani se vratila više zbog - povećanja cijena

Prosječna potrošnja njemačkog turista po danu je 98 eura - prema istraživanju njihovih instituta i kad se uračunaju i troškovi puta, smještaj i sve ostalo

Po zemljama: Hrvatska s 82 i Turska sa 62 eura na dan su među jeftinijima. U Njemačkoj 99 eura na dan, u Italiji 95.,u Španjolskoj 112 eura na dan, u Skandinaviji, 110 eura, Grčkoj, 103

Nijemci i hrvatski turizam

Nijemci su desetljećima najvažniji hrvatski turisti i premašuju značajno i domaće goste.

U 2019. u komercijalnom turizmu u Hrvatskoj Nijemci su imali 2.881.284 posjetitelja i ostvarili 19.944.549 noćenja...

image

tablice turizam

Zt

U 2022. ukupno (komercijalni i tzv. nekomercijalni turizam prema eVistoru) 3,4 milijuna dolazaka i 25 milijuna noćenja. Time su ostali prvi gosti Hrvatske - snažniji i od domaćih s udjelom od 23,79% ukupnog turizma.

Podaci su eVistora (komercijalni i tzv. nekomercijalni promet + eCrew - nautički čarter)...

Nijemci i turizam Zadarske županije

Kao klaster službenog naziva Dalmacija-Zadar imala je lani 324.190 gostiju i ostvareno je 2.641,525 noćenja čime su Nijemci prvi strani gosti Zadarske županije (nakon domaćih) na 18% svog prometa. U tome je godišnji rast 22/21 bio 25% dok je rast prema 2019. iznosio 11% u noćenjima!

Većina NIjemaca dolazi individualno - cestom. No, osim toga, Nijemcima smo dostupni i iznimnim brojem zračnih linija, odnosno upravo su zračne veze s njemačkim odredištima najbrojnije...

U Zadarskoj županiji Nijemci najviše, odnosno, preko 46% borave u tzv, smještaju kod domaćina, to jest apartmanima

Potrošnja: Nijemci prema posljednjim dostupnim podacima njihovog instituta troše u Hrvatskoj dnevno 82 eura, više ih dolazi individualno nego organizirano i omjer onih koji uzimaju privatni smještaj (apartmane) i kamp veći je, a hotela manji, nego na razini svih njihovih putovanja. Za Zadarsku županiju podatci o potrošnji ne postoje jer TOMAS analiza tržišta radi se u Institutu za turizam samo na nacionalnoj razini.

Kada su u pitanju vrste smještaja u Zadarskoj županiji Nijemci najviše odnosno s preko 46% borave u tzv, smještaju kod domaćina, dakle mahom apartmanima za najam, potom su sa oko 30% u kampvima, oko 17% u ostalom (u čemu je bitna i nautika makar neiskazana zasebno) dok je najmanje Nijemaca odnosno oko nešto oko 7-8% u hotelima.

Nismo u vrhu?

Vratimo se procjeni DRV-a odnosno Njemačke putničke udruge preme kojoj je u Top 5: Turska, Španjolska, Grčka, Egipat i Portugal.

DRV je krovna udruga za razvoj i upravljanje izlaznim turizmom (turisti iz Njemačke koji posjećuju druge zemlje). Zastupa interese malih, srednjih i velikih poduzeća u industriji putovanja.

U Top 5 odredišta su ove godine Turska, Španjolska, Grčka, Egipat i- Portugal...

Dakle - iznimno važan podatak iznimno važnog udruženja. No, koje zastupa prvenstveno - organizirani turisitčki sektor. U Hrvatsku manjina NIjemaca dolazi organizirano, a najveći dio, u Zadarskoj županiji posebice, dolazi samostalno u vlastitoj organizaciji, dakle očekivati je optimističniji rezultat od ove prognoze. No rang lista nas upozorava na nekoliko stvari. Nijemci su nakon korona izolacije, te postkorona stanja u kojem su birali bliska odredišta željni aviodesetinacija i daljih putovanja.

image

tablice turizam

Zt

Drugi iznimno značjan podatak je da je i u ovoj rang listi vidljiva težnja - štednji i izbor desetinacija koje se iznimno konkurentnim cijenama (štoviše u nekim slučajevima izvan konkurencije) privukle Nijemce. Tu već suprotno našim adutima dolazimo do naših slabosti, Naime ne tek mi domaći, već i Nijemci (nisu iznimka među stranim nam turistima) žale se na pretjerane cijene. Procjena je da su cijene od lani, kada je već bilo primjedbi s njemačkog tržišta, porasle u smještaju i hrani od 15 do 30%. S obzirom da najveći dio u nas posebice u Zadarskoj županiji boravi u apartmanima odnosno kampovima, dakle u prilici da se za hranu sami pobrinu, moguće će (njemački) trgovinski lanci biti najposjećeniji, ali i ispomoć da se ovdje ipak dođe...

image

zračna luka zadar

Zt
22.03.2023., 07:44h
DAMIR MARIČIĆ
19. travanj 2024 19:54