Filip Brala
StoryEditor
CIJENE U TURIZMU

Cijene su rezultat cijelog lanca, od nabave do poreza

Potrebna je veća koordinacija unutar lanca vrijednosti – od dobavljača do krajnjih pružatelja usluga. Idealno je razvijati dugoročne partnerske odnose, imati fiksne dogovore i biti transparentan. Također, edukacije i korištenje digitalnih alata omogućuju uspješnije planiranje sezonskih potreba

U prošlom broju pisali smo o ovogodišnjem nastavku porasta cijena na koji se žale brojni strani turisti žale. Naime, prema pisanju britanskog Expressa, u posljednje tri godine, cijene turističkih usluga u Hrvatskoj porasle su čak 50 posto, a taj nagli porast učinio je našu zemlju skupljom od njezinih najvećih konkurenata Španjolske i Grčke, u kojima su cijene u istom razdoblju porasle za 15 do 20 posto, zbog čega je zabrinutost izrazio i ministar turizma Tonči Glavina.

Na oprez i suzdržanost pri podizanju cijena upozoravali su i premijer Andrej Plenković te ministar gospodarstva Ante Šušnjar, no čini se da njihovi apeli nisu naišli na plodno tlo. Naime, unatoč svim upozorenjima, brojni dobavljači ugostiteljima su podigli cijene robe i do 40 posto.

Upit o ovakvom cjenovnom stanju u hrvatskom turizmu poslali smo i Sektoru za turizam Hrvatske gospodarske komore, a što su nam odgovorili iz HGK, pročitajte u nastavku.

Razlika između realnog i neopravdanog rasta cijena

U mnogim medijima mogu se pročitati brojni članci kako smo postali preskupa zemlja za turiste, te kako smo unatoč brojnim upozorenjima ove sezone opet povisili cijene. Koliko ima istine u takvim navodima?

Kada su u pitanju cijene ključno je da hrvatski turizam može ponuditi primjerenu vrijednost za novac. Za percepciju usluge i destinacije nije presudna najniža cijena, već razina usluge i kvaliteta ponude koju gost dobiva za svoj novac. Treba razlikovati realan rast cijena koji je rezultat povećanih ulaznih troškova i investiranja u povećanje kvalitete usluge od neopravdanih podizanja cijena koje stvaraju lošu percepciju destinacije. I zato se HGK pridružuje apelima i Ministarstva turizma i HTZ-a da cijenu mora pratiti kvaliteta i da s obzirom na snagu i kvalitetu turističke ponude na Mediteranu, moramo biti i cjenovno konkurentni. Treba istaknuti da HGK brojnim promotivnim aktivnostima, od sajmova do kampanja, Hrvatsku pozicionira kao sigurnu, atraktivnu i konkurentnu destinaciju s velikim naglaskom na kvalitetu, održivost i autentičnost.

image

Fokus nikako ne bi trebao biti na kratkoročnim intervencijama u tržište, nego na stvaranju uvjeta za kvalitetu, održivost i veći udio lokalnog sadržaja u turističkoj ponudi

Zadarski Tjednik

Koliko takva nepredvidiva poskupljenja mogu utjecati na cjelokupnu turističku sezonu u Hrvatskoj?

Prema pokazateljima za 2025. godinu, imamo stabilan promet i rast u segmentima više kvalitete. Gosti sve više prepoznaju kvalitetu i vrijednost iskustava, što sve više usmjerava formiranje novih ponuda u mnogim domaćim destinacijama, a sve u skladu s ciljevima strateških dokumenata o razvoju hrvatskog turizma. U kontekstu održivog turizma, Hrvatska treba još snažnije razvijati posebne oblike turizma i privući goste koji traže autentičnost i vrhunsku uslugu nasuprot masovnom turizmu koji se primarno oslanja na sunce i more.

Kvaliteta mora pratiti cijene

Može li se ovakva situacija s cijenama objasniti isključivo sezonalnošću, ili su u igri i druge tržišne spekulacije?

Sezonalnost ima određeni utjecaj, ali nije jedini faktor. Troškovi rada, energenata, sirovina i logistike značajno su porasli zadnjih godina i to se reflektira na konačne cijene turističkih usluga. Istovremeno, za održavanje konkurentnosti, kvaliteta bi morala pratiti te cijene, jer gost očekuje i zaslužuje vrijednost za novac. Nalazimo se u periodu tranzicije u mnogim aspektima, no znamo da dugoročno želimo stvarati održive modele koji povezuju lokalne proizvođače i ugostitelje, čime se izbjegavaju nepotrebne spekulacije i osigurava kontrolirana kvaliteta.

image

Enogastronomija kao posebni oblik turizma snažno pridonosi produljenju turističke sezone i cjelogodišnjem turizmu

Restoran Kornat

Što bi se moglo učiniti kako bi se unaprijed spriječile ovakve situacije, s obzirom na to da se cjenici mijenjaju čak i unutar sezone?

Potrebna je veća koordinacija unutar lanca vrijednosti – od dobavljača do krajnjih pružatelja usluga. Idealno je razvijati dugoročne partnerske odnose, imati fiksne dogovore i biti transparentan. Također, edukacije i korištenje digitalnih alata omogućuju uspješnije planiranje sezonskih potreba. Iako aktualni globalni kontekst trenutno to otežava, svakako stabilnosti cijena direktno pridonose predvidivo poslovno okruženje i ravnomjernija sezonska raspodjela. Štoviše, kako sve više truda ulažemo u razvoj cjelogodišnjeg turizma, kako se fokus pomiče s udarna dva ljetna mjeseca, tako očekujemo s vremenom stabilizaciju i u ovom pogledu.

Razvikane situacije su izvan konteksta

Koliko štete sektoru čine pojedinačni slučajevi ugostitelja koji “love u mutnom” i dižu cijene u nebo?

Izvanredni slučajevi mogu utjecati na percepciju Hrvatske na ovaj ili onaj način, no nerijetko su pojedine razvikane situacije promatrane izolirano od konteksta. Naglašavamo da takozvani “lov u mutnom” nikako ne odražava realno stanje, velika većina ugostitelja posluje korektno i ulaže u kvalitetu. U tom kontekstu, većina nesporazuma se može izbjeći kada su usluge standardizirane, kada se cijene odgovorno formiraju i kada su ugostitelji transparentnosti. Kod te nove generacije gostiju koja prije svega vrednuje iskustvo, a ne samo proizvod, odgovorna poslovna praksa čini razliku.

Zašto građani i turisti uglavnom krive ugostitelje, a ne dobavljače, kada je riječ o visokim cijenama?

Ugostitelji su krajnja točka usluge i prema tome su prvi na meti percepcije. Međutim, cijene su rezultat cijelog lanca – od nabave do poreza. Važno je razumjeti da je konačna cijena odraz niza komponenata, a ne samo marže ugostitelja.

image

Ugostitelji su krajnja točka usluge i prema tome su prvi na meti percepcije

ZT arhiva

Ulazni troškovi ključni za stabilnost cijena

Postoji li mehanizam zaštite ugostitelja od nenajavljenih ili prečestih izmjena cjenika od strane dobavljača?

Mogućnosti postoje kroz dugoročne ugovore i unaprijed definirane nabavne cijene. HGK potiče ugostitelje na proaktivne odnose s dobavljačima i korištenje mehanizama zajedničke nabave. Predvidivost ulaznih troškova ključni je čimbenik za stabilnost cijena usluge, a time i za očuvanje konkurentne ponude visoke kvalitete.

Može li se sustavno regulirati odnos između dobavljača i ugostitelja, kako bi cijene bile stabilnije barem unutar jedne sezone?

Formalna regulacija u tržišnoj ekonomiji nije preporučljiva, no sustavna koordinacija i ugovorna sigurnost itekako su mogući. Poticaji za korištenje lokalnih proizvoda, ugovaranje unaprijed te jačanje kratkih lanaca opskrbe jedan su od ciljeva Strategije održivog turizma i jedan od prioriteta nas u HGK kada govorimo o razvoju sektora.

image

HGK: takozvani “lov u mutnom” nikako ne odražava realno stanje, velika većina ugostitelja posluje korektno i ulaže u kvalitetu

Filip Brala

Kakve bi dugoročne posljedice mogla imati sve češća praksa odustajanja od domaćih vina i namirnica u korist jeftinijeg uvoza?

Odustajanje od domaćih proizvoda znači i odustajanje od identiteta. Dugoročno to slabi konkurentnost naše eno-gastro ponude, ali i smanjuje održivost lokalnih proizvođača. Kvaliteta i autentičnost su glavne vrijednosti koje razlikuju Hrvatsku od masovnih destinacija. Vrijednost za novac ne znači nužno jeftino, već opravdano – a domaći proizvod je dodana vrijednost jer gostu nudi doživljaj destinacije.

Vinska industrija u sinergiji s ugostiteljima

Je li hrvatska vinska industrija održiva uz ovakvu dinamiku cijena i sve veću konkurenciju iz uvoza?

Hrvatska su vina vrhunske kvalitete što se redovito potvrđuje na ključnim međunarodnim natjecanjima gdje osvajaju brojne nagrade i priznanja, ona su dio našeg enogastronomskog identiteta. Enogastronomija kao posebni oblik turizma snažno pridonosi produljenju turističke sezone i cjelogodišnjem turizmu koji je u samoj srži održivog turizma, našeg strateškog cilja. Hrvatskoj vinskoj sceni potrebna je jača podrška u promociji, distribuciji i zaštiti domaće proizvodnje. U HGK, u suradnji s HTZ-om, snažno se radi na pozicioniranju hrvatskih vina kao dijelu turističkog identiteta. Vinska industrija održiva je ako se gradi sinergija s ugostiteljima i ako se potrošačima jasno komunicira vrijednost i kvaliteta domaćeg proizvoda.

Trebaju li Ministarstvo turizma ili druga nadležna tijela intervenirati u ovakvim situacijama i na koji način?

Fokus nikako ne bi trebao biti na kratkoročnim intervencijama u tržište, nego na stvaranju uvjeta za kvalitetu, održivost i veći udio lokalnog sadržaja u turističkoj ponudi. HGK je podrška svima u lancu i radimo na povezivanju dionika. Ono što Ministarstvo turizma i sporta radi i što i je njihova zadaća je strateško promišljanje i djelovanje kroz podizanje razine svijesti, kroz edukacije i poticaje.

image

Cijene turističkih usluga u Hrvatskoj porasle su čak 50 posto, zbog čega je zabrinutost izrazio ministar turizma Tonči Glavina

Neva Zganec/Pixsell

HGK: Hrvatska ima konkurentne cijene PDV-a

Koliku ulogu u cijelom problemu imaju porezna opterećenja, poput PDV-a i poreza na potrošnju?

Porezna politika je samo jedan od čimbenika pri formiranju cijena. Hrvatska u turizmu ima konkurentne stope PDV-a u usporedbi s drugim zemljama EU.

Kako se može osigurati održivost hrvatskog ugostiteljstva i turizma ako se ovakvi problemi ponavljaju svake sezone?

Održivi razvoj zahtijeva planiranje, edukaciju i ulaganje u kvalitetu. To uključuje stabilnije lance opskrbe, veće korištenje lokalnih proizvoda, digitalizaciju poslovanja i razvoj specijaliziranih oblika turizma. U fazi tranzicije smo prema turizmu iskustva, kvalitete i autentičnosti, i konačno, vrijednosti za novac. Upravo zato strateški dokumenti usmjeravaju sektor prema modelu većeg prihoda po gostu, a ne nužno većeg broja dolazaka.

Postoje li primjeri iz drugih zemalja koji bi mogli poslužiti kao uzor za stabilizaciju cijena i bolju koordinaciju sektora?

Zemlje poput Austrije, Italije ili Portugala sustavno rade na povezivanju ugostitelja s lokalnim proizvođačima i uspostavi destinacijskog menadžmenta. Kroz edukaciju, digitalna rješenja i partnerske modele, može se postići bolja koordinacija i stabilnost. Hrvatska ima sve preduvjete da primijeni takve modele, no ne kao kopiju, već kroz vlastitu autentičnu interpretaciju.

12.07.2025., 11:49h
12. srpanj 2025 11:49