TikTokPixabay
StoryEditor
TIK TOK MANIJA

Tko su zadarski politički TikTokeri i kako im ide?

Kako bi zainteresirali i angažirali svoju ciljanu publiku, političari moraju biti kreativni i autentični, uzimajući u obzir kako se trendovi ove društvene mreže izrazito brzo mijenjaju, a njezina publika ima jako kratko pamćenje onoga s čime se susreće na platformi. To znači da političari i njihovi timovi moraju razviti strategije koje prelaze tradicionalne pristupe političkom marketingu

Dva mjeseca prije svibanjskih lokalnih izbora među poznatim kandidatima za zadarskog gradonačelnika i župana Zadarske županije zavladala je prava manija za jednom društvenom mrežom. Riječ je o TikToku, samodeklariranoj “platformi za zabavu na koju svakodnevno dolaze milijuni ljudi kako bi gledali, dijelili i stvarali zabavan i radostan (kratak) video sadržaj” te preferira kratke, zabavne, fitness, beauty i glazbene sadržaje koji će vam ukrasti pažnju u prvih nekoliko sekundi.

Nekonvencionalni alat u političkoj komunikaciji

TikTok pritom zabranjuje prikupljanje novca za političke kampanje, pa čak i njihovo oglašavanje. Na prvi, onda i na drugi, a mnogima i na svaki idući pogled, radi se o potpuno neprirodnom okolišu za teške društvene teme, kakve bi u zamisli demokracije trebale presuđivati u političkim utakmicama. No, TikTok je već ranije izbio na scenu kao nekonvencionalni, ali vrlo moćan alat u političkoj komunikaciji, što su pokazali primjeri inozemnih političara poput Kamale Harris i Donalda Trumpa. A što je moderno u svijetu, postat će, s većim ili manjim vremenskim odmakom, i kod nas, pa su se tako i hrvatski političari poput Andreja Plenkovića, Mislava Kolakušića, Ivana Pernara i Ivane Kekin angažirali na ovoj društvenoj mreži u predizbornim kampanjama prethodnih parlamentarnih i predsjedničkih izbora, kao i onih za parlament Europske unije.

Naravno, odluka političara da se pridruže ovoj društvenoj mreži ima za cilj da na sve moguće načine pokušaju doprijeti do potencijalnih glasača, primarno onih koji su pripadnici mlađe populacije. Stoga su im vjerojatno mlađi stručnjaci za odnose s javnošću u njihovim redovima ukazali na to da postoji mjesto gdje mladi obitavaju, listaju kratke video isječke i informiraju se o vijestima, radije “klikajući” nego listajući tradicionalni tisak ili portale koje generacija Z smatra pomalo anakronima, a Facebook stvar prošlosti.

Naime, čak 60 posto korisnika TikToka pripada generaciji rođenoj nakon 1997. godine, a Amerikanci su izračunali da im ta generacija broji 74 milijuna ljudi zbog čega je to najveća od svih koje tamo obitavaju, čak i od milenijalaca, generacije rođene u razdoblju od 1981. do 1996. godine.

Zadarski politički TikTokeri

Kako bi zainteresirali i angažirali svoju ciljanu publiku, političari moraju biti kreativni i autentični, uzimajući u obzir kako se trendovi ove društvene mreže izrazito brzo mijenjaju, a njezina publika ima jako kratko pamćenje onoga s čime se susreće na platformi. To znači da političari i njihovi timovi moraju razviti strategije koje prelaze tradicionalne pristupe političkom marketingu.

TikTok manija stigla je i do lokalnih političara. Koliko su uspješno zadarski kandidati za gradonačelnika i župana na nadolazećim lokalnim izborima uspjeli primijeniti ove strateške smjernice za privlačenje mlađe publike? Po svemu sudeći, ne pretjerano uspješno.

Erlić i Čurković se još ne miču od EU fondova

HDZ-ov kandidat za gradonačelnika Zadra Šime Erlić na svom TikTok profilu pod nazivom “100postoZadar”, kojeg, zasad, prate 142 osobe, trenutačno ima samo dvije objave. U prvoj, objavljenoj prošlog tjedna, kao kandidata za zamjenika gradonačelnika predstavlja Antu Ćurkovića, aktualnog pročelnika Ureda gradonačelnika, a u tom videu Erlić i Ćurković otkrivaju kako su se upoznali, surađivali i zašto je došlo do ove suradnje.

Erlić i Ćurković u prvoj se objavi koriste nešto opuštenijim govorom i rječnikom od klasičnog jezika politike, te je vidljivo kako za cilj imaju privući mlađe birače. No, istodobno uspijevaju, unatoč relativno osobnom uvodu, promašiti samu srž ove platforme, pa umjesto da ih osobnije upoznamo kao dvojicu autentičnih sugrađana, ubrzo upadaju u priču o tome kako su zajedno surađivali u Upravnom odjelu za EU fondove u kojem je Erlić tada bio pročelnik, hvaleći se velikim uspjesima koji su tada postignuti u povlačenju europskog novca.

image

Šime Erlić

Tiktok

Sličnu recepturu su ponovili i u drugoj objavi, u kojoj ih, uz veselu, pomalo generičnu glazbu, gledamo kako se vraćaju u Upravni odjel za EU fondove gdje njihovi nekadašnji kolege u ležernoj atmosferi govore o njima. Saznajemo tako da je “Šime bio odličan šef”, da “im nigdje nije bilo dobro kao u tom uredu”, te da su “u Gradu pokrenuli sve iz nule i pritom se dobro zabavljali”.

Premda je logično da Erlić svoju kampanju gradi upravo na tom dijelu svoje karijere, a korektan je, u kontekstu logike platforme na kojoj su ove snimke objavljene i odabir ležernijeg pristupa, iznimno je upitno je li to priča kojom će privući mlađe birače, a problematično je i što gledatelji o njima osobno zapravo nisu saznali ništa, osim informacija o njihovom angažmanu na povlačenju novca iz EU fondova. Čak i ako zanemarimo činjenicu da su se stvari o kojima govore događale prije nekoliko godina, ostaje dojam kako je to priča koja mlade i ne zanima previše, pogotovo ako uzmemo u obzir da je najviše uspjeha među mladima na TikToku svojedobno imao Ivan Pernar koji se u svojim objavama ponajmanje bavio ozbiljnim političkim temama.

Smrknuti Zubčić s “tvrdim” kritikama

Njihov stranački kolega i kandidat za župana Josip Bilaver, zasad još nije otvorio profil na TikToku, ali je zato na ovoj društvenoj mreži izrazito aktivan njegov izravni konkurent SDP-ov Jure Zubčić. Njega na TikToku, na kojem objavljuje od 2022. godine, prati 906 ljudi, a posljednjih nekoliko tjedana objavljuje video uratke svojih posjeta raznim dijelovima Zadarske županije u kojima ukazuje na brojne probleme, poput nerazvrstane ceste na Pagu na čije je održavanje utrošeno 80 tisuća eura, marine u Sv. Filipu i Jakovu čiji je investitor, prema Zupčićevim navodima, gradio bez dozvole na pomorskom dobru, ili crnog brda u Donjim Biljanima. Zubčić je u svojim objavama izrazito oštar i precizan u kritikama vlasti i problema u Županiji, no i za njega vrijedi nedoumica koja vrijedi za Erlića i Ćurkovića, a to je koliko mlađu publiku zanima ovakva “tvrda” lokalna politika, pogotovo ako im je prezentirana nerijetko pomalo smrknutim i jako ozbiljnim licem SDP-ovog kandidata za župana.

image

Jure Zubčić

Tiktok

Cinik Radeta s objavama o Vruljici

Njegov stranački kolega i kandidat za zadarskog gradonačelnika Daniel Radeta na TikToku je nešto manje aktivan. Njegov primarni oblik komunikacije s potencijalnim glasačima je i dalje Facebook, no na TikToku, na kojem ga prati 386 ljudi, ima nekoliko objava. Gotovo sve objave su vezane za devastaciju parka Vruljica, a s obzirom da se prosvjedu protiv devastacije parka, koji je Radeta organizirao, odazvalo više od 1500 ljudi, može se zaključiti kako je njegov angažman na ovoj društvenoj mreži prošao sa solidnim uspjehom. Razlog tomu je vjerojatno i to što Radeta o jednom ozbiljnom problemu grada govori s dozom ciničnog i sarkastičnog humora, što njegove objave čini zanimljivijima od uobičajene političke retorike, pa je za očekivati kako će i u kampanji nastaviti u sličnom stilu.

image

Danel Radeta

Tiktok

“Desni” Lukić najprepoznatljiviji

Vjerojatno najuspješniji tiktoker među zadarskim političarima je Mate Lukić, nezavisni gradski vijećnik i kandidat za gradonačelnika Zadra. Ovog “desnog političara”, kako se sam naziva u opisu profila, prati 1630 ljudi, a objave su mu prikupile preko 66 tisuća lajkova. Lukić objavljuje raznorazne vlastite govore u Gradskom vijeću, gostovanja u podcastima, televizijske i novinske intervjue, te razne snimke koje mu šalju građani. Njegove političke poruke slične su onima koje su s ove platforme u kampanji za predsjedničke izbore slali kandidat Mosta Miro Bulj, nezavisni kandidat Tomislav Jonjić te kandidatkinja stranke Domino Branka Lozo, a vezani su uglavnom za “zaustavljanje ilegalnih migracija”, obračun s jugoslavenskim naslijeđem i rodnom ideologijom, te očuvanje “kršćanske kulture i tradicije”. Premda Lukić u svojim objavama nerijetko širi dezinformacije, a sam profil ne čini se ni ležeran ni zabavan niti pretjerano autentičan, jer asocira na gotovo svaki desničarski anonimni profil na društvenim mrežama, čini se kako to njegovoj publici nije bitno, jer ona u Lukićevim objavama dobiva upravo ono što traži, pa shodno tomu nije neobično da među lokalnim političarima uživa najveću popularnost na ovoj društvenoj mreži.

image

Mate Lukić

Tiktok

Nesuvisli Žuvela i Vučetić

Na društvenim mrežama aktivni su i kandidati Nezavisne platforme - Ivica Žuvela za zadarskoga gradonačelnika, te Antonio Vučetić za župana Zadarske županije, no oni u svojim objavama pokazuju potpuno nerazumijevanje platforme na kojoj pokušavaju komunicirati s građanima. Naime, oni na svojim profilima objavljuju gotovo identičan sadržaj, a riječ je o snimkama na kojima se izmjenjuje nekoliko fotografija njih dvojice na kojima nerijetko izgledaju kao da se upravo nalaze na mafijaškom pogrebu. Ne govore ni o vlastitom političkom programu, ni o problemima grada i županije, te su ikakve političke poruke praktički u potpunosti odsutne iz njihovih objava. Jedina politička poruka koju su odaslali je “Zadar svima, a ne samo njima” napisana preko njihovih fotografija, ali se i ona čini potpuno promašena jer izgleda kao da su oni meta vlastitog političkog slogana, nesvjesni da gledateljima poručuju da ispada kao da su njih dvojica upravo ti “oni” koje ciljaju tvrdnjom da Zadar nije isključivo njihov.

image

Antonio Vučetić i Ivica Žuvela

Tiktok

Još traže načine...

Iako su zadarski kandidati za gradonačelnika i župana prepoznali potencijal TikToka u političkoj komunikaciji, većina njih nije uspjela u potpunosti iskoristiti mogućnosti ove društvene mreže. Unatoč prisutnosti na platformi, sadržaj koji objavljuju često ne odgovara pravilima i očekivanjima TikTok publike – od preozbiljnih i suhoparnih političkih poruka do neautentičnih i nespretnih pokušaja prilagodbe trendovima. Najveći problem s kojim se suočavaju jest nerazumijevanje formata i dinamike TikToka. Dok je TikTok postao neizostavan alat političke komunikacije u modernim kampanjama, zadarski kandidati još uvijek traže pravi način da ga učinkovito koriste. Bez jasne strategije prilagođene specifičnostima platforme, njihova prisutnost na TikToku ostaje više eksperiment nego stvarni politički alat.

20.03.2025., 10:31h
Karlo Ivković
02. svibanj 2025 09:52